Klimaatnieuwsbrief

Wekelijks een reflectie op recente klimaatontwikkelingen?

Schrijf je dan in voor de klimaatnieuwsbrief!

Iedere week reflecteer ik in een nieuwsbrief op het klimaatnieuws van de afgelopen week.

Deze nieuwsbrief ben ik begonnen omdat ik behoefte heb aan een vorm waarin ik mezelf de ruimte gun om na te denken over recente ontwikkelingen rondom klimaatverandering en -oplossingen. Ook wil ik zo nu en dan ontwikkelingen delen waar ik als onderzoeksjournalist tegenaan loop. Ik ga daarbij uit van behoorlijk wat voorkennis, hier lees je een recent voorbeeld van de nieuwsbrief.

Mijn publiek onderschrijft dit basisfeit: de aarde warmt op en dat komt door de mens. Daarnaast is mijn publiek het met mij eens is dat klimaatverandering tegengaan waardevol is. Ik ga graag het gesprek aan over het nut van bepaalde maatregelen, maar de vraag of we iets aan klimaatverandering moeten doen staat bij mij niet ter discussie.   

Heb je zin om iedere week een reflectie op het klimaatnieuws net als ruim duizend andere geïnteresseerden in je inbox te ontvangen? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief!

Week 08: De voordelen van klimaatverandering

Klimaatverandering is een kolossaal probleem. Ik durf de stelling wel aan dat klimaatverandering het eerste werkelijk globale probleem is...Lees verder

Week 07: Waardeloze timing bij terugroepen Farmers Defence Force

Het is bijna een half jaar geleden dat de Farmers Defence Force voor het eerst met veel geweld de...Lees verder

Week 06: Acht misvattingen over boeren (in negen grafieken)

Sinds de boerenprotesten vindt iedereen iets van de landbouwsector. Feiten en cijfers lijken er echter steeds minder toe te...Lees verder

Week 05: Waarom ik me als klimaatjournalist met de luchtvaart bezighoud

Afgelopen zaterdag mocht ik aanschuiven bij het radioprogramma Nieuwsweekend. De aanleiding was mijn verhaal over Schiphol. Vraag 1: waarom houd je je eigenlijk met luchtvaart bezig? Ik gaf daarop intuïtief...Lees verder

Week 04: Tienduizenden mensen lazen dit artikel. Dank allemaal!

Eergisteren publiceerde ik een groot verhaal over de geldstromen die vliegverkeer op Schiphol mogelijk maken. De korte versie: Schiphol verliest geld...Lees verder

Week 03: Ik kon de slaap niet vatten want ik moest aan stiertjes denken

Vanmiddag sta ik in de studio om voice-overs in te spreken. Ik heb namelijk een groot verhaal geschreven over geldstromen op Schiphol, waarbij...Lees verder

Week 02: Groene praatjes van haventopman vullen vooralsnog geen gaatjes

Onlangs schreef ik in mijn klimaatnieuwsbrief over het gebrek aan visie in de Rotterdamse haven. Het wedstrijdje verplassen tussen Europese havensteden...Lees verder

Week 52: Het klimaat is de iPhone 12 niet. Omarm de imperfecte klimaatmaatregel

De laatste tijd krijg ik van nieuwsbriefabonnees en op Twitter soms reacties van mensen die vinden dat de klimaatcatastrofe eigenlijk op...Lees verder

Week 51: Meer dozen dan hullie: zo definieert de Rotterdamse haven succes

Afgelopen woensdag organiseerde Nieuwsblad Transport in Rotterdam het jaarlijkse Havendebat. Centraal stond de opkomst van China, en dan met name de...Lees verder

Week 49: Schiphol lijkt dus niet aan vliegtuigen te verdienen

Een tijdje geleden interviewde ik econoom Walter Manshanden over het Nederlandse luchtvaartbeleid. Daarin zei hij: ‘Het businessmodel van Eindhoven...Lees verder

Week 48: Dit is de belangrijkste grafiek die ik in tijden zag

Vorige week publiceerde het Internationaal Energie Agentschap (IEA) zijn World Energy Outlook. Hierin beschrijft het agentschap hoe de wereldwijde...Lees verder

Week 47: Waarom KLM zelf buiten de economische realiteit staat

Afgelopen dinsdag stond KLM-topman Pieter Elbers in de Rode Hoed in Amsterdam. Daarbij deed hij kritiek op luchtverkeer af als...Lees verder

Week 46: Dank voor alle reacties (en sorry dat ik je ‘pipo’ noemde Jan Jaap)

Afgelopen week publiceerde ik een verhaal over de kolencentrale van Uniper en een nieuwsbrief over biomassa. Kennelijk zijn dit onderwerpen die mensen na aan het...Lees verder

Week 45: 8 ergernissen in het debat over biomassa

Ik ga het over biomassa hebben. De afgelopen week publiceerde het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een rapport. Hieruit zou blijken dat hout verbranden erger...Lees verder

Week 43: Schiphol barst helemaal niet uit zijn voegen

Het is zo’n zinnetje waar je makkelijk overheen leest. ‘Coalitiepartij VVD wil luchthaven Lelystad koste wat het kost openen...Lees verder

Week 41: Wie ‘internationaal gelijk speelveld’ zegt is af

Lood. Trichlooretheen. Tetrachlooretheen. Het zijn schadelijke chemicaliën die van nature niet (ik herhaal: niet) in aardolie voorkomen. Toch kwamen...Lees verder

Week 40: De belangrijkste ontwikkelingen in de dossiers die ik volg

Terwijl ik dit schrijf, pakken donkere regenwolken zich samen boven Rotterdam. De (na)zomer is afgelopen. Dat merk ik niet alleen aan de regen...Lees verder

Week 39: De redelijkheid voorbij: Uniper wil een miljard van de Nederlandse belastingbetaler

Twee weken geleden was directeur Hans Schoenmaker van elektriciteitsbedrijf Uniper te gast in de podcast Studio Energie. Hij kwam...Lees verder

Week 38: GasUnie gaat Rotterdams warmtenet (deels) overnemen. Da’s goed nieuws

Afgelopen week werd bekend dat GasUnie de aanleg van het warmtenet van Rotterdam naar Den Haag overneemt van Eneco. Dat is volgens mij goed nieuws. Vandaag wil ik...Lees verder

Week 36: Een megaschip met 23.756 containers kwam naar Rotterdam

Vanochtend heb ik een artikel gepubliceerd: een analyse van de overslag van containers in de Rotterdamse haven, naar aanleiding van de komst van ‘s werelds grootste containerschip naar Rotterdam. Ik...Lees verder

Week 34: Weer een geldstroom naar de luchtvaartindustrie: een miljoen euro voor overleg met omwonenden

De afgelopen zomer werkte ik, zoals je ongetwijfeld is opgevallen, aan een dossier over subsidiestromen richting de luchtvaartindustrie. Nog altijd druppelen daarover...Lees verder

Week 33: Interview: is pensioenbeheerder APG een vergroener of een blok aan het duurzame been?

Tussen Nederlandse pensioenfondsen tekent zich een klimaatkloof af, schreef ik enkele weken geleden. Het viel me namelijk op dat Nederlandse institutionele...Lees verder

Week 32: Met de trein of het vliegtuig: welke reiziger betaalt de eerlijkste prijs?

Ongeveer twee maanden geleden startte ik een onderzoeksdossier naar de subsidies richting de luchtvaartindustrie. ‘Leuk’, vond een aantal FTM-leden,...Lees verder

Week 30: Hoe steden en dorpen als Assen, Beek en Tynaarlo de luchtvaartindustrie steunen

Ongeveer een maand geleden publiceerde ik een groot verhaal over subsidiestromen richting de luchtvaartindustrie. Ik sprak daarin het vermoeden uit...Lees verder

Week 29: Wat voor land staat Schiphol en de haven van Rotterdam eigenlijk voor ogen?

Anderhalve week geleden legde econoom Walter Manshanden in een veelgelezen interview op Follow the Money uit waarom het Nederlandse Mainportbeleid aan...Lees verder

Week 27: Rotterdamse bedrijven houden weer hun handje op voor een overgang naar de waterstofeconomie

Here’s a fun fact: wist je dat we in Europa te veel olieraffinaderijen hebben staan? Ja, echt. Omdat veel...Lees verder

Week 25: Bijna online: een gigantische productie over vliegsubsidies

Gisteren beschreef ik hoe de afgelopen weken grote Nederlandse beleggers het achterste van hun tong lieten zien bij de...Lees verder

Week 24: De CO2-uitstoot stijgt verder. Toch is er hoop.

Het was weer zo‘n week waarin ik tussen hoop en wanhoop werd geslingerd. Om met de wanhoop te beginnen: de wereldwijde CO2–uitstoot is volgens...Lees verder

Week 23: Rotterdam kan zich geen krimpende haven voorstellen

Afgelopen week stond de eerste versie van de nieuwe Havenvisie online. Het document is ‘een kompas’, zoals de schrijvers...Lees verder

Week 22: Belangrijke stikstofuitspraak gaat Nederlands klimaatbeleid raken

Je zou het niet zeggen, maar 17 miljoen varkens en runderen en 100 miljoen kippen in een piepklein landje...Lees verder

Week 21: Forse kritiek op ‘incapabel’ Warmtebedrijf Rotterdam: toekomst onzeker

Zoals je wellicht weet, volg ik sinds enkele maanden het dossier rond het Rotterdamse Warmtebedrijf. Dat bedrijf, in handen van...Lees verder

Week 18: Kun jij me helpen bij mijn onderzoek naar de luchtvaartindustrie?

Sinds enkele weken ben ik bezig met een groot onderzoek. Misschien kun je me daarbij zelfs helpen! Ik zit...Lees verder

Week 17: Een eerlijke warmteprijs: wie moet daarvoor zorgen?

Vorige week schreef ik in mijn nieuwsbrief over problemen bij de uitbreiding van het Rotterdamse warmtenet naar Leiden. Vandaag...Lees verder

Week 16: Uitbreiding van Rotterdamse warmtenet loopt nu al (!) vertraging op; de CEO is gedemoveerd

De afgelopen week heb ik toch zoiets raars gehoord. Ik ga in 7 stappen uitleggen wat er is gebeurd....Lees verder

Week 15: De logica achter de 1 cent bij Shell

Afgelopen week kwam Shell met opmerkelijk nieuws. Het bedrijf gaat automobilisten de mogelijkheid geven om 1 eurocent extra per...Lees verder

Week 14: Milieudefensie klaagt Shell aan. Dit is de juridische achtergrond

Vandaag klinkt het startschot voor een nieuwe juridische stap in de klimaatstrijd: milieuorganisatie Milieudefensie daagt Shell voor de rechter....Lees verder

Week 13: CPB en PBL snappen niet waar kabinet zijn CCS-kritiek vandaan haalt

Deze week wil ik graag terugkomen op de doorrekening van het Ontwerp Klimaatakkoord door de planbureaus CPB en PBL...Lees verder

Week 12: FvD won in Groningen. Oftewel: inhoud doet er niet toe

Afgelopen woensdag waren er verkiezingen en sindsdien lijkt het halve land in rep en roer vanwege de winst van...Lees verder

Week 11: Deze week kunnen we het maar over één ding hebben: de CO2-tax

Vooraleerst even een hartelijk welkom aan alle nieuwe volgers van deze nieuwsbrief. De afgelopen week meldden zich meer dan...Lees verder

Week 10: Spotgoedkope journalistiek over de elektrische auto

Soms hè, soms heb ik het idee dat er mensen zijn die niet willen begrijpen welke kant de energietransitie...Lees verder

Week 08: Ophef van de week: het debat over de stijgende energierekening

De afgelopen week moest je het even zonder mijn nieuwsbrief doen, want ik was even druk met het afronden...Lees verder

Week 06: Paul Jansen liet tijdens Studio Energie zijn kijk op het klimaat los

Afgelopen week luisterde ik naar Studio Energie, waar Paul Jansen te gast was. Hij is de hoofdredacteur van De...Lees verder

Week 05: Duitsland gaat kolen vaarwel zeggen

Vorige week beschreef ik in deze nieuwsbrief hoe Nederland volgens mij zou moeten omgaan met het Urgenda-vonnis. Kort gezegd:...Lees verder

Week 09: Opnieuw energieleverancier voor schuldenaars failliet

Afgelopen dinsdag is energieleverancier Robin door de rechtbank Midden-Nederland failliet verklaard. 30.000 Nederlanders zijn daarmee hun leverancier kwijt. Het...Lees verder

Week 04: Nederland gaat het Urgenda-doel bij lange na niet halen

Vandaag werd bevestigd wat iedereen met enig verstand van de energietransitie al tijden zag aankomen: Nederland gaat het Urgenda-doel...Lees verder

Week 03: Dit is wat de burger gaat meebetalen aan de verduurzaming van de industrie

Heb jij het resultaat van de onderhandelingen aan de Klimaattafel voor de Industrie gelezen? Zo nee: best begrijpelijk, want...Lees verder

Week 02. Wat. Een. Week.

Wat. Een. Week. Ik ga dit weekend een groot glas bier drinken, want ik heb wat te vieren. Deze...Lees verder

Week 01: Ga ik de discussie aan met klimaatontkenners?

‘Au, nee, mijn ogen, ik wil het niet zien’, dacht ik, toen ik verschillende mensen in mijn filterbubbel dit...Lees verder

Week 50: De kosten van de energietransitie hoeven niet scheef verdeeld te worden

Laten we het eens hebben over de kosten van de energietransitie. En dan meer specifiek: de verdeling daarvan. De...Lees verder

Week 49: Mijn politieke moment van 2018

Mijn politieke moment van 2018 is een interview, gepubliceerd afgelopen maart in het Financieele Dagblad. Havenwethouder Adriaan Visser is...Lees verder