Toen ik hoofdredacteur was van Blendle, was Rick Pastoor onze Head of Product. Hij was toen al veel bezig met manieren om slimmer te werken en meer grip te krijgen op je (professionele) productiviteit. Inmiddels heeft hij daarover een boek geschreven en hebben meer mensen met zijn methodes kennisgemaakt.

Ik heb veel van hem geleerd. Eén van de zaken die ik nog altijd toepas, is het schrijven en monitoren van meetbare kwartaaldoelen. Dat komt er in de kern op neer dat ik eens per kwartaal twee dagdelen vrij rooster om terug te blikken op het afgelopen kwartaal en mezelf daarbij de vraag stel of ik gedaan heb wat ik drie maanden geleden als belangrijk heb gedefinieerd, en vooruitkijk naar het komende kwartaal en mezelf de vraag stel wat ik dan wil doen.

Nu is het tweede kwartaal van 2020 net afgelopen, en dus ben ik de afgelopen week weer door zo’n reviewproces gegaan. Dat was interessant, omdat ik terugzag hoe het coronavirus zijn impact heeft gehad op mijn onderzoekswerk. Ik was namelijk van plan om naast het luchtvaartdossier (waar ik al sinds de zomer van 2019 aan bouw) een aantal andere onderzoeksprojecten op te tuigen. Een deel heb je misschien kort voorbij zien komen: ik schreef al eens over biomassa en ik schreef een groot verhaal over de boeren.

Maar goed: toen kwam corona, kwam de luchtvaart stil te liggen, en kreeg KLM een steunpakket van 3,4 miljard euro. Zoals ik in ons halfjaarverslag aangeef, denk ik dat ik een van de weinige journalisten in Nederland ben die voorafgaand aan de crisis de jaarverslagen van KLM en Schiphol al zo’n beetje uit mijn hoofd kende. In plaats van andere onderwerpen te gaan onderzoeken, leek het me verstandiger om dieper de luchtvaart in te duiken. Dat is dus wat ik het afgelopen kwartaal gedaan heb, mijn kwartaaldoel om juist over andere onderwerpen te gaan schrijven ten spijt.

Voor komend kwartaal ga ik daarom een nieuwe poging doen. Te beginnen bij de biomassa, omdat ik het idee heb dat er in dit debat ontzettend veel misgaat. Wetenschappers gaan rollebollend over straat, klimaatwetenschappers lijken iets totaal anders te zeggen dan klimaatactivisten, en als ik het mijn vrienden vraag, dan snapt niemand meer precies hoe de vork in de steel zit.

Daar wil ik dus graag één keer met de stofkam doorheen: wat zijn hier de feiten? Ik laat verschillende experts meekijken en wil een verhaal schrijven zoals dit verhaal dat ik eerder over warmtenetten schreef.

Vervolgens wil ik graag een verhaal schrijven over het lot van jonge stiertjes in de agrarische sector, eerder schreef ik daar al deze nieuwsbrief over. Verder blijf ik natuurlijk de luchtvaart volgen – ik zou graag eens de toekomstbestendigheid van het businessmodel van KLM (hub-and-spoke) en Schiphol (hub-airport) analyseren. Hoe houdbaar is dat, als er in de luchtvaart steeds meer sprake is van point-to-point-verkeer? (Afgelopen mocht ik trouwens bij een talkshow van FNV langskomen om mijn verhaal over de luchtvaart te vertellen. Hier kan je het terugkijken.)

Genoeg te doen dus. En dan ga ik er binnenkort ook even tussenuit, omdat mijn vriendin acht maanden zwanger is en ik een paar weken thuis wil zijn om aan een leven met zijn vieren te wennen. Hoewel bovenstaande dus een indicatie is van wat komen gaat, is het geen belofte 🙂