Terwijl ik dit schrijf, pakken donkere regenwolken zich samen boven Rotterdam. De (na)zomer is afgelopen. Dat merk ik niet alleen aan de regen buiten, maar ook aan mijn mailbox. Iedereen mailt weer terug en wijst me op interessante nieuwe klimaatontwikkelingen.

Deze vloedgolf aan informatie maakt dat ik behoefte had aan overzicht. Daarom besloot ik de belangrijkste ontwikkelingen in de dossiers die ik volg eens op een rij te zetten. Toen ik dat had gedaan, dacht ik: dit is eigenlijk best een leuke nieuwsbrief. Introotje erboven, groetjes eronder: soms is het leven makkelijker dan je denkt 🙂

Komt-ie!

Luchtvaart
De PAS-uitspraak levert behoorlijk wat gedonder op. Schiphol blijkt voor 100.000 vluchten geen vergunning te hebben, ook regionale luchthavens blijken geen natuurvergunning te hebben. Of en hoe Lelystad nu open kan is onzeker. Niettemin laat minister Cora Van Nieuwenhuizen alvast tientallen luchtverkeersleiders warmdraaien op Lelystad Airport. Dit kost miljoenen.

Over de subsidies in de luchtvaart spreek ik maandagmiddag trouwens bij Sail to the COP: een initiatief van mensen die de transportsector willen transformeren en daarom vanaf woensdag op een zeilboot richting de klimaatconferentie in Chili stappen. Vind ik stoer.

Warmtebedrijf Rotterdam
Wat een bende is het daar. De aanleg van een warmtepijp naar Leiden liep al enorme vertraging op, inmiddels is zelfs de hele aanbesteding stopgezet. Ondertussen gaat GasUnie een warmtepijp naar Den Haag aanleggen. De toekomst voor het warmtenet in Zuid-Holland is momenteel hoogst onzeker en de gemeente Rotterdam hangt opnieuw een strop van honderden miljoenen boven het hoofd. Zelden zal een publiek bedrijf zo’n puinzooi van zijn taken hebben gemaakt als het Warmtebedrijf Rotterdam.

Royal FloraHolland
Hier gaat binnenkort een volgende zet gedaan worden in het plastic planten-bakjes-dossier. Frans Timmermans claimt namelijk dat de bloemenveiling doelbewust zijn statiegeld plantentray in de wielen heeft gereden. Op 16 en 17 oktober zal hierover een groep medewerkers en oud-medewerkers onder ede gehoord worden, waaronder CEO Van Schilfgaarde.

Een klein jaar geleden concludeerden Siem Eikelenboom en ik al dat het verduurzamen van de eigen facilitaire diensten bij Royal FloraHolland niet bepaald bovenaan de prioriteitenlijst staat. Daarom vroegen we ons af wat er dan wél bovenaan die prioriteitenlijst staat. Binnenkort publiceren we daarover een groot onderzoeksverhaal.

Haven Rotterdam
Onlangs schreef ik een eerste verhaal over de containervaart. Inmiddels heb ik een rapport van het International Transport Forum gelezen waaruit blijkt dat veel subsidies naar die containerschepen eigenlijk helemaal niet zo zinvol zijn. Ik probeer daar binnenkort een update over te schrijven.

EnergieFlex en Robin
De curators van de failliete energiebedrijven Robin Energie en EnergieFlex zijn nog altijd bezig met hun onderzoek naar de oorzaken van het faillissement. De vraag over de aansprakelijkheid van de voormalige bestuurders is nog altijd niet beantwoord, maar die verwacht ik ergens de komende maanden wel (kan ook 2020 worden). Ik blijf het in de gaten houden.

Energie efficiency
Binnenkort publiceer ik bij Follow the Money een podcast waarin ik van mijn laatste artikel over energie efficiency een luisterverhaal maak. Als het online staat, zal ik het delen. Dan kan je naar mijn zoetgevooisde stemgeluid luisteren.

En dan ben ik natuurlijk nog bezig met een paar onderzoeksverhalen waar ik nu nog niet al te veel over kan vertellen.

Kortom: ik heb weer een mooie week voor de boeg. Ik hoop jij ook!

Groetjes, Ties

PS Nog iets leuks: je kan me vanaf heden ook volgen op mijn Klimaatkanaal op Telegram.