Klimaatnieuwsbrief

Wekelijks een reflectie op recente klimaatontwikkelingen?

Schrijf je dan in voor de klimaatnieuwsbrief!

Iedere week reflecteer ik in een nieuwsbrief op het klimaatnieuws van de afgelopen week.

Deze nieuwsbrief ben ik begonnen omdat ik behoefte heb aan een vorm waarin ik mezelf de ruimte gun om na te denken over recente ontwikkelingen rondom klimaatverandering en -oplossingen. Ook wil ik zo nu en dan ontwikkelingen delen waar ik als onderzoeksjournalist tegenaan loop. Ik ga daarbij uit van behoorlijk wat voorkennis, hier lees je een recent voorbeeld van de nieuwsbrief.

Mijn publiek onderschrijft dit basisfeit: de aarde warmt op en dat komt door de mens. Daarnaast is mijn publiek het met mij eens is dat klimaatverandering tegengaan waardevol is. Ik ga graag het gesprek aan over het nut van bepaalde maatregelen, maar de vraag of we iets aan klimaatverandering moeten doen staat bij mij niet ter discussie.   

Heb je zin om iedere week een reflectie op het klimaatnieuws net als ruim duizend andere geïnteresseerden in je inbox te ontvangen? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief!

Week 41 (extra): Staat de vliegtaks op de helling?

Sorry, ik weet het, dit is de tweede nieuwsbrief in twee dagen. Ik lijk de Blendle nieuwsbrief wel 🙂...Lees verder

Week 41: Symboolpolitiek bij KLM-onderhandelingen

Afgelopen week had KLM een gekke deadline. Het bedrijf moest uiterlijk 1 oktober een bezuinigingsplan aan Wopke Hoekstra overleggen,...Lees verder

Week 40: Is luchtvaart in Nederland nu een middel of een doel?

Deze week kom ik met een groot, nieuwe verhaal over KLM. Daarin werp ik de vraag op hoe lang...Lees verder

Week 39: Ik kreeg een beheerst gesprek over biomassa kado

Afgelopen week kreeg ik een kadootje van het Centre for Sustainability Challenges van de Radboud Universiteit. Daar hadden ze...Lees verder

Week 38: Vanwege het Wopke-Wiebes-fonds draait Kuznets zich om in zijn graf

Onlangs vroeg ik in een nieuwsbrief om leestips, omdat ik zat na te denken over het krimpen van bedrijven,...Lees verder

Week 34: Tipping point bereikt: Groenlands ijs gaat onherroepelijk smelten

Als klimaatjournalist doe ik mijn best om niet te vaak alarmerende kloteberichten over een wereld die naar de knoppen...Lees verder

Week 33: Een klimaatjournalistiek bedrijfsongeval

Voordat de coronacrisis uitbrak wilde ik al eens een verhaal schrijven over het lot van jonge stiertjes, die geboren...Lees verder

Week 31: Waarom polariseerde het biomassadebat zo?

Afgelopen weekend publiceerde ik een groot verhaal over biomassa. Het is erg veel gelezen en ik kreeg veel leuke reacties....Lees verder

Week 29: Zo ga ik het nieuwe kwartaal in

Toen ik hoofdredacteur was van Blendle, was Rick Pastoor onze Head of Product. Hij was toen al veel bezig met...Lees verder

Week 24: Krimp 2

Vorige week vroeg ik me in mijn nieuwsbrief af hoe een slimme krimpstrategie eruit kan zien in een economie...Lees verder

Week 23: Krimp

De laatste tijd begin ik een lichte obsessie te ontwikkelen met het concept krimp. Ik ben daarom op zoek...Lees verder

Week 22: De toekomst van de luchtvaartsector

Komende donderdag organiseert Follow the Money samen met Pakhuis de Zwijger een programma over de toekomst van de Nederlandse...Lees verder

Week 20: KLM en krimp: denk je mee?

Vorige week vond in de Tweede Kamer een debat plaats waarbij een paar verhalen van mij over de luchtvaartindustrie...Lees verder

Week 19: Wat ik bij Buitenhof nog had willen zeggen

Pfffffff. Hoewel het technisch gezien niet mijn allereerste keer op tv was, voelde dit toch wel als de vuurdoop....Lees verder

Week 16: Tijd om de luchvaartsector eindelijk eens rationeel te gaan benaderen

Afgelopen week publiceerde ik een groot verhaal over de werkgelegenheidseffecten van luchtvaart in Nederland. Ik kreeg een boel reacties, 17 klimaatorganisaties...Lees verder

Week 15: Voor als je het gemist hebt: dit was de leipste klimaatweek ooit

Afgelopen week was misschien wel de bizarste klimaatweek in tijden. Op tal van terreinen waren ontwikkelingen zichtbaar, die normaalgesproken...Lees verder

Week 14: Zo zou de economie na corona weer op gang getrokken moeten worden

Ik heb een aantal aannames als ik over klimaatverandering schrijf. Het lijkt me goed die eens expliciet te maken....Lees verder

Week 13: Soms krijg ik hoofdpijn van het luchtvaartdebat

Afgelopen week zat ik weer eens te gillen naar mijn computer. In de Tweede Kamer vond een debat over...Lees verder

Week 12: Corona toont de ziekmakende kant van de fossiele economie

In klimaatkringen gaat al een eeuwigheid een cartoon van Joel Pett rond. We zien een wetenschapper die de voordelen...Lees verder

Week 10: Het Vliegveld Lelystad-dossier is zojuist nóg complexer geworden

Wie heeft er zin in een stukje extra complexiteit in het dossier rondom Lelystad Airport? Oké, ik ook niet...Lees verder

Week 09: Klimaatsceptisch Nederland profiteert van netwerk en geld uit fossiele industrie

Ruim een jaar geleden vroeg ik mijn volgers of ik de discussie aan moet gaan met klimaatontkenners. Wat helpt...Lees verder

Week 08: De voordelen van klimaatverandering

Klimaatverandering is een kolossaal probleem. Ik durf de stelling wel aan dat klimaatverandering het eerste werkelijk globale probleem is...Lees verder

Week 07: Waardeloze timing bij terugroepen Farmers Defence Force

Het is bijna een half jaar geleden dat de Farmers Defence Force voor het eerst met veel geweld de...Lees verder

Week 06: Acht misvattingen over boeren (in negen grafieken)

Sinds de boerenprotesten vindt iedereen iets van de landbouwsector. Feiten en cijfers lijken er echter steeds minder toe te...Lees verder

Week 05: Waarom ik me als klimaatjournalist met de luchtvaart bezighoud

Afgelopen zaterdag mocht ik aanschuiven bij het radioprogramma Nieuwsweekend. De aanleiding was mijn verhaal over Schiphol. Vraag 1: waarom houd je je eigenlijk met luchtvaart bezig? Ik gaf daarop intuïtief...Lees verder

Week 04: Tienduizenden mensen lazen dit artikel. Dank allemaal!

Eergisteren publiceerde ik een groot verhaal over de geldstromen die vliegverkeer op Schiphol mogelijk maken. De korte versie: Schiphol verliest geld...Lees verder

Week 03: Ik kon de slaap niet vatten want ik moest aan stiertjes denken

Vanmiddag sta ik in de studio om voice-overs in te spreken. Ik heb namelijk een groot verhaal geschreven over geldstromen op Schiphol, waarbij...Lees verder

Week 02: Groene praatjes van haventopman vullen vooralsnog geen gaatjes

Onlangs schreef ik in mijn klimaatnieuwsbrief over het gebrek aan visie in de Rotterdamse haven. Het wedstrijdje verplassen tussen Europese havensteden...Lees verder

Week 52: Het klimaat is de iPhone 12 niet. Omarm de imperfecte klimaatmaatregel

De laatste tijd krijg ik van nieuwsbriefabonnees en op Twitter soms reacties van mensen die vinden dat de klimaatcatastrofe eigenlijk op...Lees verder

Week 51: Meer dozen dan hullie: zo definieert de Rotterdamse haven succes

Afgelopen woensdag organiseerde Nieuwsblad Transport in Rotterdam het jaarlijkse Havendebat. Centraal stond de opkomst van China, en dan met name de...Lees verder

Week 49: Schiphol lijkt dus niet aan vliegtuigen te verdienen

Een tijdje geleden interviewde ik econoom Walter Manshanden over het Nederlandse luchtvaartbeleid. Daarin zei hij: ‘Het businessmodel van Eindhoven...Lees verder

Week 48: Dit is de belangrijkste grafiek die ik in tijden zag

Vorige week publiceerde het Internationaal Energie Agentschap (IEA) zijn World Energy Outlook. Hierin beschrijft het agentschap hoe de wereldwijde...Lees verder

Week 47: Waarom KLM zelf buiten de economische realiteit staat

Afgelopen dinsdag stond KLM-topman Pieter Elbers in de Rode Hoed in Amsterdam. Daarbij deed hij kritiek op luchtverkeer af als...Lees verder

Week 46: Dank voor alle reacties (en sorry dat ik je ‘pipo’ noemde Jan Jaap)

Afgelopen week publiceerde ik een verhaal over de kolencentrale van Uniper en een nieuwsbrief over biomassa. Kennelijk zijn dit onderwerpen die mensen na aan het...Lees verder

Week 45: 8 ergernissen in het debat over biomassa

Ik ga het over biomassa hebben. De afgelopen week publiceerde het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een rapport. Hieruit zou blijken dat hout verbranden erger...Lees verder

Week 43: Schiphol barst helemaal niet uit zijn voegen

Het is zo’n zinnetje waar je makkelijk overheen leest. ‘Coalitiepartij VVD wil luchthaven Lelystad koste wat het kost openen...Lees verder

Week 41: Wie ‘internationaal gelijk speelveld’ zegt is af

Lood. Trichlooretheen. Tetrachlooretheen. Het zijn schadelijke chemicaliën die van nature niet (ik herhaal: niet) in aardolie voorkomen. Toch kwamen...Lees verder

Week 40: De belangrijkste ontwikkelingen in de dossiers die ik volg

Terwijl ik dit schrijf, pakken donkere regenwolken zich samen boven Rotterdam. De (na)zomer is afgelopen. Dat merk ik niet alleen aan de regen...Lees verder

Week 39: De redelijkheid voorbij: Uniper wil een miljard van de Nederlandse belastingbetaler

Twee weken geleden was directeur Hans Schoenmaker van elektriciteitsbedrijf Uniper te gast in de podcast Studio Energie. Hij kwam...Lees verder

Week 38: GasUnie gaat Rotterdams warmtenet (deels) overnemen. Da’s goed nieuws

Afgelopen week werd bekend dat GasUnie de aanleg van het warmtenet van Rotterdam naar Den Haag overneemt van Eneco. Dat is volgens mij goed nieuws. Vandaag wil ik...Lees verder

Week 36: Een megaschip met 23.756 containers kwam naar Rotterdam

Vanochtend heb ik een artikel gepubliceerd: een analyse van de overslag van containers in de Rotterdamse haven, naar aanleiding van de komst van ’s werelds grootste containerschip naar Rotterdam. Ik...Lees verder

Week 34: Weer een geldstroom naar de luchtvaartindustrie: een miljoen euro voor overleg met omwonenden

De afgelopen zomer werkte ik, zoals je ongetwijfeld is opgevallen, aan een dossier over subsidiestromen richting de luchtvaartindustrie. Nog altijd druppelen daarover...Lees verder

Week 33: Interview: is pensioenbeheerder APG een vergroener of een blok aan het duurzame been?

Tussen Nederlandse pensioenfondsen tekent zich een klimaatkloof af, schreef ik enkele weken geleden. Het viel me namelijk op dat Nederlandse institutionele...Lees verder

Week 32: Met de trein of het vliegtuig: welke reiziger betaalt de eerlijkste prijs?

Ongeveer twee maanden geleden startte ik een onderzoeksdossier naar de subsidies richting de luchtvaartindustrie. ‘Leuk’, vond een aantal FTM-leden,...Lees verder

Week 30: Hoe steden en dorpen als Assen, Beek en Tynaarlo de luchtvaartindustrie steunen

Ongeveer een maand geleden publiceerde ik een groot verhaal over subsidiestromen richting de luchtvaartindustrie. Ik sprak daarin het vermoeden uit...Lees verder

Week 29: Wat voor land staat Schiphol en de haven van Rotterdam eigenlijk voor ogen?

Anderhalve week geleden legde econoom Walter Manshanden in een veelgelezen interview op Follow the Money uit waarom het Nederlandse Mainportbeleid aan...Lees verder

Week 27: Rotterdamse bedrijven houden weer hun handje op voor een overgang naar de waterstofeconomie

Here’s a fun fact: wist je dat we in Europa te veel olieraffinaderijen hebben staan? Ja, echt. Omdat veel...Lees verder

Week 25: Bijna online: een gigantische productie over vliegsubsidies

Gisteren beschreef ik hoe de afgelopen weken grote Nederlandse beleggers het achterste van hun tong lieten zien bij de...Lees verder

Week 24: De CO2-uitstoot stijgt verder. Toch is er hoop.

Het was weer zo‘n week waarin ik tussen hoop en wanhoop werd geslingerd. Om met de wanhoop te beginnen: de wereldwijde CO2–uitstoot is volgens...Lees verder

Week 23: Rotterdam kan zich geen krimpende haven voorstellen

Afgelopen week stond de eerste versie van de nieuwe Havenvisie online. Het document is ‘een kompas’, zoals de schrijvers...Lees verder