Afgelopen dinsdag is energieleverancier Robin door de rechtbank Midden-Nederland failliet verklaard. 30.000 Nederlanders zijn daarmee hun leverancier kwijt. Het is nog niet duidelijk wat de schade is.
Robin richtte zich expliciet op mensen met schulden, die bij andere energieaanbieders geen onderdak konden vinden. Het bedrijf adverteerde met: ‘Je oude leverancier heeft je afgesloten. Geen stress. Wij zorgen ervoor dat je uiterlijk binnen 24-48 uur na aanmelden weer voorzien bent, zodat je weer licht hebt en weer kunt koken.’
Enkele maanden eerder was energiebedrijf EnergieFlex al omgevallen. Die ondergang heb ik op Follow the Money uitgebreid gereconstrueerd. Ook EnergieFlex richtte zich expliciet op mensen met schulden.
De faillissementen roepen bij mij allerlei vragen op. Waarom probeerden deze bedrijven een product te verkopen aan mensen waarvan ze wisten dat die (te?) weinig geld hebben? Is dat niet vragen om problemen? Welke rol spelen bewindvoerders in dit proces? En wat zegt dit over de liberalisering van de energiemarkt?
De komende tijd wil ik deze vragen graag nader onderzoeken. Als je wilt meedenken over dit onderwerp, laat me dat dan weten!