In samenwerking met Rotterdamse Nieuwe portretteert Vers Beton jonge, spraakmakende ondernemers in de stad. In deze aflevering spreekt Ties Joosten met Koen Vogel, van Erudio. Samen met zijn kompanen biedt deze Meester-Bart-lookalike bijles en huiswerkbegeleiding aan middelbare scholieren.

Erudio houdt kantoor aan de Heer Bokelweg in Rotterdam. Tussen de ordners, computers en kamerplanten slingert het boekje Ik hoef niet op te letten, ik weet alles al van Meester Bart. Het boek opent met de volgende zinnen: ‘Lesgeven begint in mijn ogen bij luisteren. Door te luisteren (…) wil ik een klimaat creëren waar leerlingen zichzelf kunnen zijn. Een plek waar kinderen gehoord en gezien mogen worden en dit daadwerkelijk ook zo ervaren.’

Erudio is een bedrijf dat bijles, huiswerkbegeleiding en examentrainingen voor middelbare scholieren verzorgt. De woorden van Meester Bart lijken Koen Vogel, één van de oprichters van het bedrijf, dan ook op het lijf geschreven. Wat heet: met zijn hippe baard en warme wollen trui lijkt hij zelfs een beetje op de populaire Facebookmeester. Vers Beton sprak met hem over goede bijles, het gevaar van te bescheiden willen zijn en de plannen voor de toekomst.

Als ik op Google ‘bijles’ intik vind ik tientallen bedrijfjes die op de één of andere manier leerlingen helpen bij het studeren. Hoe onderscheiden jullie je?
“Bij ons staat de motivatie van de leerling centraal. Als je het vak waarvoor je nu een onvoldoende staat leuk en belangrijk gaat vinden, dan volgen de goede resultaten vanzelf. Het liefst zien we onze tutoren daarom in een grote broer- of zusrelatie met de leerling, omdat wij geloven dat warm persoonlijk contact de beste manier is om de motivatie van de leerling te doen stijgen.”

Is dat geen mooipraterij? Jullie zullen het toch ook van de daken schreeuwen als, op welke manier dan ook, de schoolresultaten van ‘jullie’ leerlingen stijgen?
“Natuurlijk zijn wij er trots dat leerlingen die van ons bijles krijgen met gemiddeld ruim een vol punt omhoog gaan. Maar wij beseffen heel goed dat onze directe invloed beperkt is. Toen Roos, één van onze leerlingen, van haar acht onvoldoendes er nog maar eentje overhield, was het voor mij glashelder dat zoiets nooit van die paar uurtjes huiswerkbegeleiding in de week alleen kon komen. Zij moet op de één of andere manier ook thuis meer lol hebben gekregen in studeren.”

“Wat ik dan ook een veel leukere anekdote vindt is die van Ilona, één van onze tutoren. Zij werd op de allereerste dag dat ze bijles gaf al bij één van de kinderen uitgenodigd om thuis mee te eten. Op haar verjaardag hebben ze zelfs samen een taart gebakken. Wat nu precies de toegevoegde waarde van zoiets is, is natuurlijk niet te meten. Maar ik geloof wel dat een dergelijke relatie op de lange termijn veel meer oplevert dan een bootcamp waarin de schoolresultaten in enkele intensieve weken omhoog worden gedrild.”

Maar hoe dragen jullie daar dan zorg voor? Jullie tutoren zijn toch ook gewoon studenten met een bijbaantje?
“In de eerste plaats geven wij al onze 150 tutoren een speciaal voor ons ontwikkelde didactische training waarbij het stimuleren van de intrinsieke motivatie van de leerling centraal staat. Daarnaast werven we bij scholen waarmee we samenwerken voornamelijk oud-leerlingen van die school. Zo iemand kent de docenten en de schoolcultuur. Zo sta je direct dichterbij de leerling. Bovendien houden we onze groepen klein: één tutor geeft maximaal vijf leerlingen huiswerkbegeleiding.”

“Tenslotte zorgen we ervoor dat iedere school één aanspreekpunt heeft, een zogenaamde ‘aanvoerder’. Zo iemand geeft zelf ook huiswerkbegeleiding, staat dus met de neus bovenop de praktijk en kan direct bijsturen als dat nodig is.”

Op jullie website zag ik dat jullie vooral samenwerken met scholen in de regio. Zwijndrecht, Gorinchem, een paar in Rotterdam. Zien jullie jezelf als een typisch Rotterdams bedrijf?
“Nee, zeker niet. We gaan bijvoorbeeld binnenkort een intensieve samenwerking aan met een school in Maastricht, onze eerste partner buiten de regio. Dat is natuurlijk ook wel het voordeel van ons decentrale bedrijfsmodel: het is goed schaalbaar.”

“Wij komen zelf wel uit de regio-Rotterdam. Sterker nog: de allereerste school waarmee we intensief gingen samenwerken was mijn oude school uit Zwijndrecht. Wat dat betreft voelen wij onszelf dus wel verbonden met die jonge Rotterdamse ondernemersgeest die de laatste jaren zo rondwaart. Ondernemers hier willen elkaar graag helpen, er is weinig rivaliteit. Dat vind ik wel een prettige cultuur.”

Wat is de grootste fout die jullie tot dusver hebben gemaakt?
“Onze tarieven waren in het begin veel te laag. Daar zat wel een gedachte achter: wij zien dat er met het geven van bijles simpelweg veel geld wordt verdiend. Dat vonden wij onethisch: onderwijs is een basisbehoefte en daar vraag je dus niet de hoofdprijs voor. De goedkoopste zijn was voor ons een erezaak.”

“Maar goedkoop zijn betekent ook dat je nauwelijks investeringsruimte hebt. Terwijl ik wel met mijn hand op mijn hart wil kunnen zeggen dat de methode die wij aanbieden de beste is. Daarom besloten we in de zomer van 2013 de tarieven te verhogen. Dat was best een lastig proces. Kijk, in wezen zijn wij bescheiden jongens, wij vonden het moeilijk om te zeggen: wij zijn dit waard. Toch zou ik jonge ondernemers willen aanraden om goed bij zichzelf te rade te gaan wat je toegevoegde waarde is. En durf vervolgens die eerlijke prijs ook te vragen.”

Laatste vraag: hoe zie jij de toekomst van Erudio?
“We zijn nu een bedrijf met 6 fte, dat in totaal zo’n 150 tutoren aanstuurt, die rond de 500 leerlingen bijles of huiswerkbegeleiding geven. Over een jaar of twee wil ik dat de methode-Erudio voor alle leerlingen in Nederland bereikbaar is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat wij dan al met iedere school in Nederland samenwerken. Maar wél dat wij iedere scholier dat wenst onze bijles kunnen leveren.”

“Op de langere termijn zou ik scholen graag een uitgebreider portfolio aanbieden. Ik denk dat een aantal van onze beste tutors nu al prima een tijdelijke leerkracht zou kunnen zijn, als een school bijvoorbeeld een zwangerschapsverlof heeft op te vangen. In de toekomst wil ik dat uitbouwen. Toekomstige leraren die tijdens hun opleiding al via ons bijles geven en dan na hun afstuderen via ons een eerste baan vinden. Zo zie ik ons een rol spelen bij een soepeler overgang tussen lerarenopleiding en de praktijk.”

Deze interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. (Wat betekent dit?) R’damse Nieuwe is een community van ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar die zich inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Rotterdamse Nieuwe adviseert de Economic Development Board Rotterdam en het college van B&W. Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van Rotterdamse Nieuwe, meld je dan hier aan.