Als Schiphol een prostituee was, dan was KLM haar pooier. Bijna alle geldstromen op Schiphol, van de peperdure kopjes koffie tot een super-de-luxe bagagesysteem, komen ten goede aan het businessmodel van KLM. De economische meerwaarde daarvan lijkt beperkt.

Een gedachtespelletje: stel je eens voor dat de Nederlandse overheid iets wil doen aan de filedruk op de snelwegen tussen Rotterdam en Duitsland. De A15 krijgt er over de gehele lengte twee rijstroken bij, in beide richtingen. Met deze rijstroken is iets bijzonders aan de hand: alleen Duitse auto’s en vrachtauto’s mogen deze extra rijstroken, met Nederlands belastinggeld aangelegd, gebruiken. Terwijl Nederlandse automobilisten in de file staan, zoeven de Duitsers op de linkerbaan met 130 kilometer per uur voorbij. Als hierover kritische vragen gesteld worden, stelt de minister dat de rijstroken heel goed zijn voor de Nederlandse economie, omdat Duitsland een belangrijke handelspartner is. Sterker nog, namens het Rijk heeft de minister toevallig nét een aandelenpakket gekocht in een busmaatschappij die voornamelijk Duitsers vervoert. Ook voor deze busmaatschappij zijn de exclusief Duitse rijbanen voordelig, aldus de minister: ‘Veel Nederlandse buschauffeurs hebben hierdoor werk.’

Lees verder op FTM.nl.