De afgelopen week heb ik toch zoiets raars gehoord. Ik ga in 7 stappen uitleggen wat er is gebeurd. Wandel met me mee.
1: Centraal staat hier het Rotterdamse Warmtebedrijf. Dat is een overheidsbedrijf dat restwarmte vanuit de Rotterdamse haven naar huishoudens in Rotterdam en omstreken transporteert. Financieel gaat het met dat Warmtebedrijf al jarenlang superslecht. Een (deel van een) oplossing: uitbreiding naar de stad Leiden. Dan krijgt het Warmtebedrijf meer klanten en dus meer omzet.
2: Die uitbreiding is niet goedkoop. Minimaal 100 miljoen kost het, wat betaald moet worden door de enige aandeelhouder: de stad Rotterdam. Daarom deed de Rotterdamse Rekenkamer onderzoek naar de risico’s. Daar waren ze bijna klaar met hun rapport, maar nog niet helemaal, toen het besluit over de investering in de Rotterdamse gemeenteraad genomen werd. ‘Kan dat besluit misschien uitgesteld worden?’, vroeg de Rekenkamer. (Ik schreef daar dit verhaal over.)
3. Ik was bij de vergadering waarin die vraag besproken werd. Dat was op 17 januari, nog geen drie maanden geleden dus. De ceo van het Warmtebedrijf, Co Hamers, mocht daar inspreken. Hij stelde dat van uitstel écht geen sprake kon zijn, het zou de hele planning in de war gooien. Dat had te maken met het zogeheten ‘gesloten dijk-seizoen’: om het warmtenet aan te leggen, moeten negentien dijken worden doorboord – en dat is in de wintermaanden verboden. Het Warmtebedrijf wilde komende zomer al beginnen met de aanleg, het uitstel zou dat onmogelijk maken. Volgens toenmalig wethouder Adriaan Visser zou de financiële schade hiervan in de miljoenen lopen.
4. En dus ging de Rotterdamse gemeenteraad akkoord.
5. Fast forward naar afgelopen woensdag. Ineens ligt er een brief aan de gemeenteraad waarin wordt aangekondigd dat de aanleg van de warmteleiding later begint. De oorzaak: het Warmtebedrijf heeft nog geen akkoord met de gemeente Leiden over de plek van de leiding. De directeur van de Rekenkamer, Paul Hofstra, ziet hiermee zijn gelijk bevestigd. Tegen RTV Rijnmond zegt hij: ‘Deze vertraging kan zomaar tientallen miljoenen kosten.’
6. Enfin, ik bellen. De woordvoerder van het Warmtebedrijf wilde echter geen vragen beantwoorden. De woordvoerder van de verantwoordelijk wethouder Arjan van Gils gaf wel antwoord op een aantal vragen. Hij zegt dat ceo Co Hamers vanwege het debacle is gedemoveerd. ‘Hij is uit zijn statutaire functie ontheven, maar nog wel werkzaam bij het Warmtebedrijf. De nieuwe ceo is Wim van Lieshout. Hij heeft onder andere de opdracht om op korte termijn (enkele weken) een realistische en toetsbare planning op te stellen.’
7. Even samenvatten: volgens de ceo van het Warmtebedrijf kon er écht niet gewacht worden met het investeringsbesluit, maar nu blijkt dat er nog niet eens overeenstemming met de gemeente Leiden was over de te nemen route. Dit veroorzaakt een vertraging die vermoedelijk miljoenen gaat kosten. De ceo is dientengevolge gedemoveerd, en ook wethouder Adriaan Visser is inmiddels (om heel andere redenen) verdwenen. En dat allemaal in nog geen drie maanden tijd.
Saai is het aan de Coolsingel zelden.