Tijdens de succesvol verlopen crowdfundingsactie van DNP hebben een aantal mensen met hun investering het gasthoofdredacteurschap van ons permablog verworven. Een week lang denken zij mee over het centrale thema en de invulling daarvan. De gasthoofdredacteur van deze week is Martijn Meerman.
Wat moet volgens jou deze week het onderwerp van het permablog zijn?
“Ik zou het graag hebben over de potentie van creativiteit als voeding van groei. Volgens mij gaan veel mensen namelijk helemaal verkeerd met de huidige crisis om. We kijken naar de economie in de hoop dat die weer aantrekt, we kijken naar de overheid in de hoop dat die onze problemen oplost, we kijken met angst en beven naar de financiële markten. We zouden echter veel meer moeten kijken naar onze eigen omgeving en de mogelijkheden die daar te vinden zijn. Groei volgt volgens mij hoofdzakelijk uit nieuwe antwoorden en denkpatronen met bestaande middelen. Daarvoor is creativiteit enorm belangrijk.”
Heb je het dan over economische en financiële groei?
“Niet alleen. Creativiteit leidt namelijk ook tot persoonlijke groei. Je vindt nieuwe manieren om je leven zinvoller en positiever in te richten. Daar wordt je een gelukkiger mens van. Daaruit volgt vanzelf een betere maatschappelijke situatie, ook economisch gezien.
Maar natuurlijk is economische groei ook belangrijk, mensen willen toch graag hun computertje en televisie kunnen blijven kopen. Het is daarom belangrijk dat mensen op een creatieve manier met de huidige economie omgaan. Occupy de crisis!”
Ja? Kan je daar voorbeelden van geven?
“Zeker. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat regio’s die een rijk cultureel leven kennen economisch beter presteren. Ik heb het dan niet over professionele theatergezelschappen en musea, maar veel meer over vrijwilligerstoneel, over fotografieclubs, of, zoals bij mij in de regio, carnaval.
Volgens mij kan een creatieve uitlaatklep mensen stimuleren om ook op een andere manier naar hun werk te kijken, om ook daar met creatieve oplossingen te komen. En als dat om één of andere reden niet kan, bijvoorbeeld omdat creativiteit in jouw bedrijf niet een heel grote rol speelt, dan kan een creatieve uitlaatklep je ook in je gezinsleven helpen om positiever in het leven te staan. Creativiteit helpt om met een open geest een situatie te bekijken en te zien welke mogelijkheden er zijn.”
Leef je zelf ook volgens die regel? Hoe pas jij creativiteit en een open geest bijvoorbeeld in je eigen gezin toe?
“Het gaat erom dat je verder kijkt dan gegeven conventies. Eén zo’n conventie is bijvoorbeeld dat de man meer zou moeten verdienen dan de vrouw. Die gedachte kan je ook loslaten. Dan voer je niet langer een zinloze strijd waar je uiteindelijk ongelukkig van wordt.
In mijn eigen relatie heb ik geaccepteerd dat mijn vrouw meer kan verdienen dan ik. Daardoor haal ik meer voldoening en plezier uit zowel mijn als haar werk. Mensen moeten stoppen met kijken naar het groene gras bij de buren, ze moeten hun eigen gras eens groen zien te krijgen.
Een ander voorbeeld is de opvoeding van onze kinderen. Het is toch bizar dat de term ‘papadag’ daarvoor überhaupt bestaat? Volgens mij moet je de opvoeding van je kinderen gewoon met een open geest benaderen en kijken op welke manieren je die zorg zo goed mogelijk kan verdelen. Je houdt dan dus niet vast aan bestaande rolpatronen, maar probeert een werkbare oplossing voor een probleem te verzinnen. Een creatieve benadering helpt daarbij.”
Acceptatie lijkt daarbij dus erg belangrijk. Je lijkt te accepteren dat je vrouw meer verdient dan jij, of dat jij even verantwoordelijk bent voor de opvoeding van jullie kinderen als je vrouw. Is acceptatie van een bepaalde situatie belangrijk bij creativiteit?
“Ja, tot op een zekere hoogte. Het gaat erom dat je een bepaalde situatie als gegeven accepteert, en dat je verder creatieve oplossingen verzint om met die situatie zo goed mogelijk om te gaan. Choose your battles, zeg maar.”
Ken je ook bedrijven die een dergelijke benadering kiezen?
“Ik vond Marktplaats toen ze opgericht werden een briljante vorm van een creatieve benadering van een bepaalde situatie. Mensen gooien nu eenmaal af en toe dingen weg, willen iets nieuws. In plaats van daartegen te strijden, kozen ze ervoor om een systeem aan te bieden waarmee de kringloop gesloten konden worden. Hierdoor kregen spullen een tweede leven, wat goed is voor het milieu en de portemonnee van mensen. Ik geloof dat Marktplaats de hele mindset van Nederlanders omtrent tweedehands artikelen heeft helpen veranderen.
Maar ook DNP is een mooi voorbeeld. Jullie hebben je erbij neergelegd dat de tijd van papieren kranten voorbij is. Nu ontwikkelen jullie nieuwe systemen waarmee de journalistiek een toekomst wordt geboden. Dat is creatief.”
Wat voor artikelen kunnen we de komende week verwachten?
“Ik verwacht een verhaal van Feedbek, over plezier hebben in je werk. Verder heb ik zelf een interview met ‘creativiteit professor’ Robbert Jansen, waarin hij beweert dat creativiteit in iedereen zit. Ook heb ik een gesprek met de winnende citymarketeer van 2012 Emiel Kuipers, over hoe creatief je moet zijn om een stad te profileren. Verder verwacht ik nog een aantal columns en opiniestukken van de permablogredactie.’
Dit artikel verscheen eerder op het permablog van De Nieuwe Pers.