012

Voor het eerst sinds jaren krijgt de aankomende editie van 5 days off geen subsidie. Zowel het Fonds voor de Podiumkunsten (FPK) als de Amsterdamse Kunstraad(AKr) wezen een subsidieaanvraag af. Vooral de afwijzing van de AKr kwam als een verrassing: de afgelopen jaren kreeg 5 days off telkens ruim een halve ton. Vooral het kunstprogramma is daarom een stuk minder uitgebreid dan voorgaande jaren.

“Wij willen graag een kunstprogramma organiseren zodat de dance-cultuur zich kan verbreden en zodat er kruisbestuivingen kunnen ontstaan”, legt zakelijk directeur Daan Spoek uit. “Zo willen wij het imago van Amsterdam met zijn avantgardistische dancescene waarborgen.” De AKr bracht echter een negatief advies uit: de wisselwerking tussen muziek aan de ene en kunst aan de andere kant zou een ‘gekunsteld karakter’ hebben.

Ook de subsidieaanvragen van het Amsterdam Dance Event (ADE) en hiphopfestival Appelsap werden afgewezen. Volgens Spoek heeft de AKr dan ook veel te weinig voeling met de Amsterdamse jongerencultuur. “In de muziekcommissie van de Kunstraad lijken alleen maar mensen met een klassieke achtergrond te zitten. Het is dan natuurlijk wel logisch dat zij warmere contacten onderhouden met de vriendjes waarmee ze op het Conservatorium hebben gezeten dan met ons.” Spoek vindt de verdeling van de subsidiegelden dan ook bijzonder oneerlijk. “Wij vroegen slechts twee euro subsidie per bezoeker. Terwijl meer klassieke cultuurinstellingen tachtig euro per bezoeker vragen, én krijgen. Wat wij vragen is echt een peulenschil.”

Een blik op de commissie voor Muziek en Muziektheater van de AKr leert dat de meeste leden inderdaad een achtergrond hebben in de klassieke muziek. Alleen Arjan van Sorge, die alias dj x-0-x voornamelijk radio 6-achtige wereldmuziek draait, heeft enige professionele ervaring met elektronische muziek. Dat is volgens Guikje Roethof, algemeen secretaris van de AKr, niet onlogisch omdat het overgrote deel van de subsidieaanvragers uit de klassieke hoek komt. Volgens Roethof is dit overigens een onwenselijke situatie: “Kennelijk weet een jonge generatie ons nog niet echt te vinden. Dat is jammer, wij zouden graag een zo breed mogelijk kleurenpalet samenstellen en met een artistiek aanbod een zo breed mogelijk publiek bereiken.”

Spoek weet ondertussen niet of hij nog een keer om subsidie gaat vragen bij de Kunstraad. “Het kost een hoop moeite en je moet zo’n AKr echt een beetje bewerken. Daar zijn wij helemaal niet goed in.” Liever kijkt Sproek dan ook direct naar de gemeenteraad: “Die heeft onlangs de 24-uursvergunningen ingevoerd waardoor Amsterdam eindelijk een volwassen nachtleven krijgt. Via een achterdeur heeft de gemeenteraad aan ADE zelfs alsnog een subsidie gegeven. Het lijkt erop dat de gemeente het belang van de dancecultuur voor Amsterdam veel beter inschat dan de Kunstraad.”

Dit artikel verscheen eerder op het permablog van De Nieuwe Pers.