Het is weer eens zover. Het mij totaal onbekende Giftsandcardss.com beweert via een Facebook-applicatie dat het Albert Heijn boodschappenbonnen ter waarde van duizend euro weggeeft. Het enige dat de Facebooker ervoor moet doen is “Dank je wel Albert Heijn” schrijven. Daarnaast moet je de applicatie natuurlijk toestemming geven om al je persoonlijke gegevens te bekijken en op te slaan. Ondanks een gigantische Google Translate-fout in de ondertitel van de applicatie (“Albert Heijn geeft bonus vouchers verjaardag te vieren”) stroomt mijn Facebook-timeline vol met vrienden die de grootgrutter een bedankje sturen. Ik vind dit meer dan ergerlijk.

Lees verder op Sargasso.nl

 

Het is weer eens zover. Het mij totaal onbekende Giftsandcardss.com beweert via een Facebook-applicatie dat de Albert Heijn boodschappenbonnen ter waarde van duizend euro weggeeft. Het enige dat de Facebooker ervoor moet doen is “Dank je wel Albert Heijn” schrijven. Daarnaast moet je de applicatie natuurlijk toestemming geven om je persoonlijke gegevens te bekijken en op te slaan. Ondanks een gigantische taalfout in de ondertitel van de applicatie (“Albert Heijn geeft bonus vouchers verjaardag te vieren”) stroomt mijn Facebook-timeline vol met vrienden die de grootgrutter een bedankje sturen.

 

Ik vind dit meer dan ergerlijk. Een belangrijke oorzaak van de huidige economische en ecologische crises ligt er volgens mij namelijk in besloten dat consumenten de intrinsieke waarde van producten niet langer begrijpen. Zij staan te ver van het productieproces van een biefstukje of een iPhone af, waardoor zij de tijd en energie die hierin zijn gestoken niet langer bevatten.

 

Helaas doen bedrijven maar weinig hun best om deze intrinsieke waarde naar hun klanten te communiceren. Op ieder pak melk staat een lachende graskoe, eieren komen louter van vrolijk scharrelende kippen. In de supermarkt worden producten nog altijd op een eendimensionale wijze aangeprijsd: alleen de veronderstelde kwaliteit (‘nu nóg lekkerder!’) en goedkope prijs (‘laagste-prijs-garantie!’) worden aangeprezen, terwijl ze de tijd, energie, kennis, passie en enthousiasme die ze in hun producten steken onvermeld laten. McDonalds weigert zelfs zijn klanten te vertellen dat het enkel vis met het MSC-keurmerk verwerkt, omdat zij de McFish anders wellicht als te duur ervaren.

Ik hoop daarom dat consumenten in de toekomst een kritischer houding zullen aannemen ten opzichte van deze eendimensionale boodschap. Op Facebook omring ik me echter niet met zomaar consumenten. Ik ben een jonge, idealistische, hoogopgeleide jongen en vanzelfsprekend hebben veel van mijn Facebook-vrienden eenzelfde soort achtergrond. Van hen verwacht ik een kritischer houding. Daarom erger ik me groen en geel als mijn ‘vrienden’ in de hoop op een gratis snoepreisje of een boodschappenbon weer eens Jägermeister, KLM, of Bavaria’s bovenbeste bieracties leuk vinden. Dat het in het geval van de Albert Heijn zelfs een Pakistaanse spam-actie blijkt te zijn maakt het wat mij betreft alleen maar erger.

One thought on “Rot op met je ‘Dank je wel Albert Heijn’

  1. Wendy

    Daar ben ik het helemaal mee eens.. 1 derde van de Amsterdamse jongeren weet niet eens dat een hamburger van een koe komt.. En 2 derde van de koeien (die lachend op het pak melk staan) heeft nog nooit ‘een wei’ gezien in haar hele leven. Bontkragen die opschepperig gedragen worden, maar als je ze vraagt of ze het filmpje willen bekijken om te zien hoe hun bontje vervaardigd is.. dan halen ze hun neus op..
    Schaamteloze situatie die speelt in de hedendaagse maatschappij…
    Maar dit heeft nog een lange weg te gaan voordat respect voor onze leefomgeving gecreëerd is en het bewustzijn ingedaald is.

Comments are closed.