amalia-224x300Nieuwe Revu heeft de zogenaamde mediacode van het koninklijk huis gebroken. Het weekblad publiceert vandaag onder de titel ‘De geheimen van Amalia’ drie foto’s van de kroonprinses die buiten de zogenaamde ‘mediamomenten’ zijn geschoten. De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) heeft nog niet op de publicatie gereageerd.

In 2005 stelde de RVD, om de privacy van de Oranjes te beschermen, de mediacode in. In ruil voor een aantal fotosessies per jaar moet de pers het koningshuis tijdens privémomenten, zoals vakanties, met rust laten. Wie zich daar niet aan houdt wordt tijdens volgende fotomomenten niet meer uitgenodigd.

De mediacode is al vaker ter discussie gesteld. Zo werden verschillende media door de landsadvocaat op de vingers getikt toen zij in 2009 foto’s van Willem-Alexander, Máxima en Amalia publiceerden tijdens hun vakantie in Argentinië. En in 2011 drukte HP/de Tijd foto’s af van koningin Beatrix die geen enkel ander medium durfde te publiceren. Nieuwe Revu schrijft vandaag daarom: “Onwelgevallige verhalen en élke foto die niet gemaakt is tijdens een ‘persmoment’, worden automatisch tot ‘privé-aangelegenheden’ bestempeld, en zouden dus niet gepubliceerd mogen worden. Een kwalijke situatie, waar wat Nieuwe Revu betreft verandering in moet komen. Wij doorbreken deze week de mediacode van de Oranjes, die wat ons betreft niet past in een moderne democratie.”

Toch reageren veel mensen vooralsnog vooral geschokt op het feit dat het blad de negenjarige Amalia gebruikt om de mediacode aan de kaak te stellen. Zo ‘onthult’ het blad dat ze een vriendje heeft en publiceert het blad foto’s van een hockeyende kroonprinses. Op de Facebookpagina van het weekblad wordt de actie ‘ranzig’ en ‘walgelijk’ genoemd. Volgens sommigen kan de actie niet los worden gezien van de dalende oplagecijfers van Nieuwe Revu(-22,6 procent in het vierde kwartaal van 2012) en de noodzaak losse nummers te verkopen (ruim 80 procent zit in de losse verkoop).

UPDATE: RVD spant zaak aan tegen Nieuwe Revu

Dit artikel verscheen eerder op het permablog van De Nieuwe Pers.